تبلیغات
روزها وسوزها - یک راه برای تمرین درمورد همراهی ساز وآواز
روزها وسوزها
شنبه 20 بهمن 1386

یک راه برای تمرین درمورد همراهی ساز وآواز

شنبه 20 بهمن 1386

نوع مطلب :همراهی سازوآواز، 

خوب قبل از اینکه یک خواننده را برای تمرین پیدا کنید باید تسلط بر یک دستگاه مثلا شور داشته باشید که مثلا اگر خواننده درآمد شور را خوند شما بدانید از چه نتی شروع کنید وروی چه نتی ایست داشته باشید یا مثلا نت شاهد چیست چون درآوردن حالت ملودیک اگر بدانید که نت شروع گام چیست برای شما راحتتر است پس از لحاظ تئوریک باید یک دستگاه را بشناسید .من تمرینی که یکی ازجلسات که درحضور استادم بودم به من پیشنهادکردند که من آن رادراینجا توضیح می دهم.من برای نمونه نوارهای آواز محمود کریمی را به شما پیشنهادمی کنم چون هم کیفیت خوبی دارند وهم اواز تنها هستند این نوارها شامل همه ی دستگاهها می شوند که من ردیف آوازی محمود کریمی را به روایت محمد تقی مسعودیه را دراختیار دارم و لینکهای دانلود این مجموعه را قبلا دروبلاگ قرارداده ام که اگر بخواهید درقسمت نظرات ذکر کنید تا دوباره در وبلاگ قرا بدم خوب حالا  برای نمونه نوار شور را در ضبط قرار دهید ودرآمد را بشنوید هرتیکه ای که نوار پخش کرد ضبط را استپ کنید وآن تیکه را برروی ساز مثلا سنتور با دم مضراب اجرا کنید نت شروع که مشخص است پس از آن شروع کنید سپس نت ها را به صورت بال رونده وپایین رونده از لحاظ تن صدا درنظر بگیرید ونت ایست هم که مشخص است این کار را ادامه دهید تا درآمد را به طور کامل بزنید سپس می توانید آن را نت کنید در ضمن نت این آثار هم به روایتهای مختلف وجود دارد ولی تا می توانید خودتان از طریق گوش ملودی را دربیاورید چون این کار در بداهه نوازی وهمراهی با آواز به شما کمک خواهد کرد جزئیات بیشتر این روش را درمطالب بعدی مورد بررسی قرار خواهیم داد.این را بدانید که درآمدها یا گوشه هایی که توسط خواننده ها خوانده می شود از این حالات خارج نیست .بعد ازمدتی به دلیل اینکه گوش شما با آواز ها و گوشه ها وهم چنین تحریرها آشنا شده است دیگر مشکلی نخواهید داشت که نت این تحریر چیست وبلافاصله بعد خواندن آنرا بروی ساز می توانید اجرا کنید.پس همواره بخوانید که اثر خواندن توسط شما درخلوت یا جمع دو جنبه دارد یکی اینکه شما را با گوشه ها نزدیک می کند واینکه اعتماد به نفس شما رابالا می برد.خواندن جسارت وشجاعت می خواهد.

اما به عنوان موضوعی خارج بحث آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده است که درعموم می گویند به علت اینکه فلان خواننده چون شعرهایی که می خواند مشخص نیستند وآدم نمی فهمد چه چیزی  می خواند اصلا فایده ندارد من مدتی به فکر فرو رفتم آیا ما یک قطعه ی موسیقی را برا ی شعرش گوش می دهیم اگر شعر برای ما مهم است چرا موسیقی گوش می دهیم وچرا نمی رویم وکتاب شعر بخونیم آیا موسیقی وسیله ای برای بیان شعر است پس ما دراصل موضوع هنوز تفکیک بین حوزه ی شعر وموسیقی انجام نداده ایم بحث ردیفهای سازی جدا چون این ردیفها در مرتبه ای بالاتر نسبت به ردیف آوازی قراردارد به نظر من اینگونه است اما ردیف آوازی می توان یافت که بدون بیان شعر حالات موسیقایی را بتواند به مخاطب منتقل کند از نظر من می شد که ردیف آوازی بدون شعر هم باشه پس به نظر من اگر شعر را از قطعه ی موسیقی حذف کردیم واین هنوز احساسات مارا جوابگو بود وهنوز برا ی ما قابل شنیدن بود آن یک موسیقی فخیم وارزشمند است والا برای شنیدن یک بیت شعر در یک قطعه ی موسیقی به به وچه چه کردن هیچ ارزش موسیقایی ندارد.دریکی از مقالات پایور این را مطالعه کردم که درسالهای اخیر برای اینکه درایران موسیقی دارای ارزش آن چنانی به خاطر القائات تعصبی وبدون تفکر وهم چنین  به خاطر استفاده ی سواز سازها وایجاد نغماتی خارج از شان موسیقی درمیان افرادی که هدف موسیقی و آرمان اون را درک نکرده بودند و به انگیزه های مادی وارد این عرصه می شدند نبود برای این که شعر درمیان مردم و سیاستمداران جامعه دارای ارزش والایی بود شعر وسیله ای برای بیان موسیقی شد وکم کم شعر وارد ردیف آواز ی ماشد.اگر نظر شما چیز دیگری باشد ممنون می شم برای ما ذکر کنید تا دروبلاگ قرارداده و یک جمع بندی درمورد این موضوع بشه تا تکلیف معلوم بشه.